02.05.22 לא בכיוון – מהפכת הכיתה ההפוכה צועדת בניצב למישור הבעיות האמיתיות

דובר: פרופ׳ח אור שליט, הפקולטה למתמטיקה

הרצאה זו היא תגובה לקו פדגוגי שבא לידי ביטוי בהרצאות בסמינר ההוראה הפקולטי, שהציעו ״גישה מבוססת מדע להוראת המדעים״ (אבינעם קולודני), העלו את הרעיון ״לעשות שימוש בדרכי חשיבה ומתודולוגיות שהן הבסיס למתמטיקה, למדעים ולהנדסה״ בשביל לקדם את ההוראה (אדם שוורץ) והסיקו שהגיע הזמן לשינוי פרדיגמה, למשל מעבר לשיטת ״הכיתה ההפוכה״ (שהוצגה בין היתר על-ידי דני לוין). בחלק העיקרי של דבריי אצא להגנת ההרצאה הפרונטלית בפרט, והשמרנות הפדגוגית בכלל. אסביר למה לדעתי מקצוע הוראת המדעים והמתמטיקה אינו דיסציפלינה מדעית, וגם לא תחום הנדסי, ואתאר איזה נזק עלול להיגרם מהבלבול. לקראת הסוף אציג מהן בעיני הבעיות המרכזיות הניצבות בפני העוסקים בהוראת המתמטיקה, ואת היתרונות של גישה שמרנית בהתמודדות עם שאלות אלו. נשאיר קצת זמן בסוף ההרצאה לדיון.

ההרצאה נולדה מתוך דו שיח ביני לבין אביב צנזור בנושא, שהחל אחרי ששיתפתי אותו בפוסט ביקורת שכתבתי על המאמר של קרל ויימן, בעקבות ההרצאה של אבינעם קולודני.

לינק להקלטה בפנופטו (צריך הזדהות טכניונית)