סמינר הוראה

21.06.23 תחרות החידות – קרב המוחות של הקורס אינפי 2

lecturer picture

דובר: אלון שכטר, הטכניון

תקציר: הסמסטר התנסנו בפעילות חדשה בקורס אינפי 2: תחרות חידות. הסטודנטיות והסטודנטים התחלקו לצוותים והכינו חידות מראש, ואז התכנסנו לאירוע שיא חגיגי של מוזיקה, פיצות, קצת תולדות המתמטיקה והמון אינפי. היה כיף, והקבוצות שניצחו קיבלו תעודות ופרסים סמליים.

כמובן שיש ערך לימודי לפעילות: הסטודנטים כותבים בעצמם את התוכן, ומתרגלים באופן חוויתי את חומר הקורס. אבל מה עוד ניתן ללמוד מההתנסות? מי התלמידים שהשתתפו? מה היתה מידת הרצינות? אילו מיומנויות הפעילות קידמה? באילו כיוונים אפשר לפתח את הפעילות? כמה השקעה נדרשה להפיק אותה, והאם ניתן להרחיב אותה לקורסי שירות גדולים? נדון בשאלות אלו ועוד, ביחד עם כמה מהסטודנטים שהשתתפו.

לינק להקלטה בפנופטו (צריך הזדהות טכניונית)

07.06.23 סדנאות שיעורי בית ומעבר להן

lecturer photo
דובר: פרופ׳ איתי שפריר, ד״ר עליזה מלק, ד״ר אביב צנזור, ד״ר ניר בן דוד, ים פלזנשטיין

תקציר: לפני תקופת הקורונה היה מקובל במשך שנים לקיים סדנאות מרוכזות בקורסי החדו״א והאלגברה שנועדו לאפשר לסטודנטים לעבוד בקבוצות על שיעורי הבית שלהם, תוך שהם מקבלים עזרה ממתרגל/ת אם הם נזקקים לה. במהלך השנים היתה שחיקה במתכונת הסדנה ביחס לכוונה המקורית ושעות סדנה רבות התקיימו בפועל במתכונת של שעות קבלה רגילות. בתום תקופת הקורונה נעשה נסיון לחדש את פעילות הסדנאות בקורס אינפי 1מ וכן בקורסי האלגברה של סמסטר א. נשמע ממספר מרצים על נסיונם עם סדנאות ש״ב בעבר הרחוק והקרוב וכן על סדנאות מסוגים אחרים שניתנו בקורס אלגברה 2מ ובקורסים פקולטיים של שנה א.

לינק להקלטה בפנופטו (צריך הזדהות טכניונית, עקב תקלה רק הסאונד והמצגת זמינים לאורך חלק מהמפגש)

24.05.23 היכרות עם ChatGPT ואיך הוא קשור להוראת מתמטיקה

lecturer photo
דובר: ד״ר גדי אלכסנדרוביץ׳, IBM והטכניון.

תקציר: לפני חצי שנה התבשרנו על מה שנראה כקפיצת דרך מדהימה בתחום הבינה המלאכותית – ChatGPT, כלי בינה מלאכותית שמסוגל להבין ולענות על שאלות בשפה טבעית וברמה שטרם נראתה כמותה.

בהרצאה זו נכיר את ChatGPT וננסה להבין את הרלוונטיות שלו להוראת מתמטיקה. האם הוא עושה את החיים קלים יותר עבור המתרגלות והמרצות? האם הוא עושה את החיים קלים *מדי* עבור הסטודנטים? מה הוא יכול לתת לנו שלא היה לנו עד עכשיו? לא נקבל תשובות חד משמעיות כי גבולות הכלי הזה ודומים לו טרם נחקרו לעומק, אבל זו התחלה. או בלשונו של ChatGPT עצמו:

There once was a math student so bright, Who tried to use ChatGPT with might, But alas and alack, The answers came back,All wrong, causing quite a fright.

The student typed in with great care, Hoping ChatGPT would be fair, But the responses were odd, And some quite flawed, Leaving the student in despair.

The algorithms, it seemed, were confused, And the student was left feeling abused, They tried to rephrase, But the answers were still a maze, Leaving the student feeling bruised.

So, the moral of this little rhyme, Is to remember, from time to time, That although ChatGPT is grand, It’s not always at your command, And sometimes you just can’t rely on its prime.

לינק להקלטה בפנופטו (צריך הזדהות טכניונית)

10.05.23 קבוצות תרגול ייחודיות עבור סטודנטים שחוזרים על קורס

lecturer photo
דוברת: רבקה אביטל, הפקולטה למתמטיקה
תקציר: זה לא סוד שנוכחות הסטודנטיות והסטודנטים בהרצאות ובתרגולים יורדת באופן עקבי ומדאיג. אצל כאלו שנאלצים לחזור על קורס בפעם השנייה התופעה קיצונית במיוחד, ורבים מהם כמעט ולא מגיעים בכלל במהלך הסמסטר. לעיתים קרובות סטודנטים אלו נכשלים פעם נוספת.
בסמסטר חורף תשפ״ג ביצענו פיילוט בקורס אינפי 2מ׳, שבו פתחנו קבוצת תרגול ייעודית וייחודית עבור סטודנטים שחוזרים על הקורס. במפגש נספר על אופן הלמידה וההוראה המיוחד בקבוצת החוזרים, על הנתונים לגבי מידת ההצלחה של הפיילוט, וכן על תובנות ולקחים להמשך.
לינק להקלטה בפנופטו (צריך הזדהות טכניונית)

17.04.23 איך אפשר להגביר מעורבות והשתתפות של סטודנטים בקורסי בסיס במתמטיקה? ואיך זה קשור לתחושת מסוגלות עצמית?

lecturer picture

דוברת: ד״ר אריאל לייטנר, מכללת אפקה

תקציר:

רוצים שהסטודנטים שלכם ישתתפו יותר בשיעור ויתלהבו מהחומר הנלמד? אז המפגש הזה בשבילכם!
נספר על תהליך פדגוגי שפיתחנו ויישמנו במהלך סמסטר שלם בקורס חדו”א 1 לסטודנטים להנדסה. התהליך מבוסס על שילוב של הוראת עמיתים ועבודה עצמית שבועית בכיתת ההרצאה, תוך שימוש באפליקציית שאלונים מתמטיים דיגיטלית בשם MathMatize  (שנתנסה בה גם במהלך הסמינר).
בסמינר נדון באתגרים משותפים, נשתף אתכם בתהליך שעברנו, נספר על נתונים שאספנו, ונדווח על ממצאים ראשונים.
לינק להקלטה בפנופטו (צריך הזדהות טכניונית)

25.01.23 סדנאות ומשוב עמיתים – האם יש תחליף לבדיקת תרגילי בית?

Tali
דוברים: ד״ר טלי פינסקי, סיון אלדר, אדם נייס, וסטודנטים נוספים

תקציר: בינה מלאכותית שתאפשר בדיקה ממוחשבת של שאלות הוכחה במתמטיקה עדיין לא קיימת. הבדיקה האנושית שניתן להציע לסטודנטים לאורך הסמסטר היא בדרך כלל חלקית או שטחית, לא מספיקה ולעיתים אפילו מטעה. האם יש אלטרנטיבות?
בסמינר נספר על שתי חלופות להגשה ובדיקה מסורתית של תרגילי בית. כל אחת מהן נוסתה בשנה האחרונה בשני קורסים שונים. החלופה הראשונה, שנוסתה בקורסים של סמסטר שני-שלישי (מד״ר א׳ ומבוא למרחבים מטריים וטופולוגיים) היא בדיקת עמיתים, במודל שבו הסטודנטים בודקים את תרגילי הבית אחד לשני, בתמורה לציון מגן. בחלופה השנייה, שנוסתה בקורסים יותר מתקדמים (טופולוגיה וגיאומטריה וסימטריה), חלק משעות ההרצאה התקיימו במתכונת של סדנה, שבה הסטודנטים עבדו באופן משותף על הוכחת טענות ועל תרגילים. ביחד עם פאנל של סטודנטים נדון לגבי היתרונות והמגבלות של כל שיטה, ונעלה הצעות ורעיונות לשיפור.

לינק להקלטה בפנופטו (צריך הזדהות טכניונית)

4.01.23 המירוץ לחדו״א

lecturer picture
דוברת: פרופ׳ שירי ארטשטיין, בית הספר למתמטיקה, אוניברסיטת תל-אביב

תקציר: קורסי החדו״א לסטודנטים של מתמטיקה ושל מדעי המחשב באוניברסיטת תל אביב נחשבים לקשים מקורסי השנה הראשונה. כדי לייצר מוטיבציה, הנאה וחוויות חיוביות, הפקנו בשנתיים האחרונות ארועי ״שיא״ מיוחדים בדמות ״קווסט חדו״א״: משימות פיזיות בקמפוס על בסיס חידות מתמטיות ושאלות מהקורס, בהן מתחרות קבוצות של סטודנטים. במפגש אתאר את הארועים, את המוטיבציה (שקשורה גם לתקופת הקורונה ולאפקטים המצטברים של הוראה מקוונת), את המסקנות שלנו מההתנסות עד כה, ואת התוכניות לעתיד.

לינק להקלטה בפנופטו (צריך הזדהות טכניונית)

7.12.22 למידה דרך הוראה

speaker_image
דובר: אדריכל נוף רם איזנברג

תקציר: בפקולטה לארכיטקטורה רץ בהצלחה במשך מספר שנים פיילוט של קורס ״תומכי הוראה״ בהובלת רם איזנברג. הקורס נולד מתפישה שהאקדמיה היא קהילה לומדת, הוראה היא אחת הצורות הטובות ביותר ללמוד ולהעמיק את הידע, והתנסות בהוראה היא אחת ההתנסויות רבות הערך ביותר שיש לאקדמיה להציע. ערך משמעותי נוסף הוא התיווך של תומכי ההוראה, שהם בעצמם סטודנטים קצת יותר ותיקים, בין הסטודנטים הצעירים לסגל הקורס.

במפגש יוצגו הרקע התיאורטי למודל תומכי ההוראה, מבנה הקורס, נקודת המבט של סטודנטים בוגרי הקורס, ומסקנות מהפיילוט. נערוך דיון ביקורתי על הרעיון, ועל אופנים בהם ניתן להתאימו לפקולטות אחרות כמו מתמטיקה, ולדרישות הטכניון שחושש מפרשנות של תגמול הוראה על ידי ניקוד אקדמי.
לינק להקלטה בפנופטו (צריך הזדהות טכניונית)

23.11.22 כיתה הפוכה בקורס הסמכה – פאנל סטודנטים

nir gavish
דוברים: פרופ״ח ניר גביש ושיר יחיא, הפקולטה למתמטיקה

תקציר: בקורס ״מבוא למתמטיקה שימושית״ נצבר לאורך שלושה סמסטרים ניסיון ביישום גרסה של כיתה הפוכה: לימוד א-סינכרוני בעזרת תכנים שפותחו באופן ייעודי, ומפגש פרונטלי שבועי בו הסטודנטים מציגים את הפתרונות שלהם למטלת הבית.

חלק מהסטודנטים התחברו ללמידה בשיטה הזו וחלק פחות. מדוע? מה החוזקות והמגבלות של כיתה הפוכה בעיני הלומדים? את מרבית זמן המפגש נקדיש לבירור מעמיק של שאלות אלו ואחרות, על סמך משובי לומדים ובעזרת פאנל מאוזן של סטודנטים מהקורס.

לינק להקלטה בפנופטו (צריך הזדהות טכניונית)

9.11.22 קייטנת הכנה לטכניון

speaker_image
דוברות: ד״ר אירנה גורליק, ד״ר מיכל קלינשטרן (הפקולטה למתמטיקה), אפרת נתיב-רונן (לימודי הסמכה)


תקציר: בשנתיים האחרונות מתקיימת בסוף הקיץ ״קייטנת הכנה לטכניון״ לסטודנטים החדשים, בהפקה משותפת של הפקולטה למתמטיקה ושל לימודי הסמכה. השנה השתתפו בקייטנה מעל 500 סטודנטים.הלימודים בקייטנה מבוססים על מפגשי תרגול פרונטליים ועל קורס הכנה מקוון במתמטיקה שפותח על ידי הטכניון באתר הלאומי קמפוס IL. סביב השיעורים משובצות פעילויות חברה, חוויה, והיכרות עם הטכניון, שביחד עם המוכנות המתמטית נועדו לאפשר לסטודנטים התחלת לימודים חלקה ומוצלחת.

בהרצאה נתאר את הרציונל לקיום הקייטנה, שיטות ההוראה והלמידה, הפעילויות הנוספות, המשובים שקיבלנו, הלקחים והתובנות להמשך.


לינק להקלטה בפנופטו (צריך הזדהות טכניונית)